Letsel door een medische fout. Wat nu?
Het kan je zomaar overkomen: je gaat voor een simpele ingreep naar het ziekenhuis, en je komt er ernstig gehandicapt uit. Een enorme psychische klap. Je kunt niet meer werken, je verdient je eigen inkomen niet meer, en je zult de rest van je leven in een rolstoel doorbrengen. Kun je het ziekenhuis aansprakelijk stellen en je schade vergoed krijgen?
Medische kunstfout en aansprakelijkheid
In deze blog leg ik uit waarom een medische kunstfout zaak vaak lastiger is rond te krijgen dan een zaak waarin een verkeersongeval speelt. Als een arts verantwoordelijk is voor de schade die iemand heeft opgelopen moet (de verzekeraar van) het ziekenhuis waar de arts werkt de schade vergoeden. Dat klinkt eenvoudig, maar in de praktijk is het een langdurig en vaak ingewikkeld proces. Dergelijke zaken kunnen jaren duren voordat er een redelijke regeling is getroffen.
Onderzoek naar aansprakelijkheid en kosten
Als letselschadeadvocaat begin ik altijd met het onderzoeken van de feiten. Omdat ik geen arts ben, heb ik een medisch adviseur nodig. En hier komt de eerste hobbel voor mijn cliënt: als het gaat om medische expertise, moeten er vaak kosten worden gemaakt voor een advies van een medisch adviseur. Mijn medisch adviseur moet mij adviseren over de haalbaarheid van de zaak. De kosten van de medisch adviseur moeten door mijn cliënt worden voorgeschoten zolang de aansprakelijkheid niet is erkend. Als de aansprakelijkheid eenmaal is erkend, wordt de nota vergoed. Maar voordat duidelijk is of de fout wordt erkend loopt het slachtoffer het risico dat de kosten van mijn medisch adviseur voor zijn / haar eigen rekening blijven.
Verschillende oordelen van medisch adviseurs
Zelfs als mijn medisch adviseur concludeert dat er sprake is van een medische fout, is de aansprakelijkheid nog niet rond. Vaak heeft de verzekeraar van het ziekenhuis een andere mening, en dan moet een onafhankelijke derde expert zich over de zaak buigen. Dit kan maanden duren. De kosten van deze expertise worden in eerste instantie gedeeld door de betrokken partijen, maar uiteindelijk komt de rekening terecht bij de partij die in het ongelijk wordt gesteld. Ook hier loopt de cliënt financieel risico.
Schade en vervolgvragen
Als de aansprakelijkheid eenmaal is erkend, is dat nog geen garantie dat de schadevergoeding snel volgt. Vaak hoor ik de verzekeraar zeggen: “Er is een fout gemaakt, maar als die fout niet was gemaakt, zou de uitkomst van de behandeling niet anders zijn geweest.” En dan begint de discussie opnieuw. Het voordeel is dat de kosten voor het vaststellen van de schade in dat geval wel door de verzekeraar moeten worden vergoed.
Maar zelfs als het duidelijk is dat er schade is die door de medische fout is veroorzaakt, blijft er vaak nog veel discussie over de omvang van de schade en de hoogte van de vergoeding. Dit leidt meestal tot langere onderhandelingen, vooral wanneer het om hogere schadebedragen gaat.
Wat is volledige schade?
Volgens de wet moet de volledige schade worden vergoed. Maar wat is die volledige schade? Hoe bepaal je dat? Stel je voor dat het slachtoffer van de medische fout een zelfstandige was en volledig arbeidsongeschikt raakt. De schade in dit geval wordt ‘verlies van verdienvermogen’ genoemd, het verlies van de mogelijkheid om een inkomen te genereren. Hoe bepaal je die schade?
De 'Would Be-Situatie'
In de letselschadepraktijk maken we een inschatting van wat het slachtoffer zou hebben verdiend als hij of zij gezond was gebleven. Dit noemen we de ‘would be-situatie’: wat de cliënt zou hebben verdiend als er geen medische fout was gemaakt. Vervolgens wordt vastgesteld wat de cliënt na het ongeval nog aan inkomsten heeft ontvangen (bijvoorbeeld uit een uitkering). Het verschil tussen beide bedragen is de schade. Natuurlijk is dit altijd een inschatting en is het niet gegarandeerd dat dit het exacte verlies is.
Schattingen en discussies
Omdat we vaak met schattingen werken, ontstaan er natuurlijk discussies. Wat de ene partij redelijk vindt, wordt door de andere partij niet altijd als redelijk gezien. Zeker bij hogere schadebedragen, zoals bij verlies van toekomstige inkomsten, ontstaan er vaak langdurige discussies. In sommige gevallen komt het zelfs tot een impasse, en kan de zaak eindeloos blijven lopen omdat niemand zich kan vinden in de berekening van de schade.
Psychische last en langdurige discussies
Het recht halen is in de praktijk niet zo eenvoudig. Slachtoffers dragen het financiële risico zolang de aansprakelijkheid niet is erkend. Dit wringt het meest bij medische kunstfouten. Wanneer de aansprakelijkheid eenmaal vaststaat, moet de schade worden vastgesteld. De kosten voor het vaststellen van de schade moeten door de verzekeraar van het ziekenhuis worden vergoed. Maar de langdurige discussies over de schadevergoeding kunnen het proces onterecht vertragen. Het psychisch leed dat dit voor slachtoffers met zich meebrengt, moet niet onderschat worden.
Oplossingen en verbeterpunten
Een oplossing voor deze trage procedures is niet eenvoudig, maar het zou al een groot voordeel zijn als partijen sneller zouden reageren op elkaars berichten. Dit gebeurt vaak niet omdat de professionals in de letselschadebranche vaak met een enorme werkdruk te maken hebben. Daarnaast komt het ook voor dat wanneer er onzekerheid is over de hoogte van een schadepost, het dossier onterecht blijft liggen omdat geen knopen worden doorgehakt. Dit is begrijpelijk, maar zeker niet wenselijk. Snellere reacties, bijvoorbeeld bij het aanvragen van adviezen van derden zoals medisch adviseurs of rekenkundigen, zouden veel tijd kunnen besparen. In de praktijk duurt het vaak twee maanden om een medisch advies te ontvangen, en een expertise kan wel zes maanden tot een jaar duren vanaf het moment dat de aanvraag is verstuurd. Gedurende al die tijd ligt de zaak stil, wat voor slachtoffers een enorme psychische belasting betekent.
Conclusie: Een lange adem en geduld
Bij een medische kunstfout moeten betrokkenen vaak geduld hebben en een lange adem tonen. Dit kan leiden tot veel stress en psychische belasting. Als letselschadeadvocaat ben ik mij zeer bewust van de impact die dit heeft op slachtoffers. Het is een langdurig proces, maar ik blijf me inzetten om hun recht te halen, hoe moeilijk dat ook mag zijn.
Heeft u vragen over dit artikel of wilt u meer weten over uw specifieke situatie? Neem dan gerust contact op.